Předvolené dýško aneb když za nás rozhoduje terminál

Jak vnímají zákazníci spropitné v kavárnách? Nechají se ovlivnit předvolenými možnostmi platebních terminálů? A co vede k vaším dýškům?
České koruny papírové i drobné seřazeny do komínku.

Spropitné nemá jasná pravidla, což může být někdy matoucí. Najdeme hned několik různých pohledů, jak spropitné chápat: jinak ho nejspíše vnímá obsluha kavárny, rozdílně majitelé businessu a další pohled na věc mají také samotní zákazníci. V tomto článku se zaměříme právě na pohled zákazníků. Co je pro ně klíčové? Jak jako obsluha dosáhnout na vyšší dýška? A kdy už se to přelévá do určitého nátlaku?

Jako spropitné můžeme chápat obnos peněz, který je dobrovolně přidán k samotné ceně za službu nebo produkt. Zákazníci tak mnohdy vyjadřují svoji spokojenost se servisem v gastropodnicích, ale také např. v kadeřnictví. Jeho výše je tedy subjektivní a nás zajímá, jak zákazníci přistupují k dávání dýšek v kavárnách.

Pro účely tohoto článku jsme vypustili anonymní dotazník, který nasbíral více jak 300 odpovědí. Přesný návod na šťastné zákazníky a „dobře odměněnou“ obsluhu jsme sice nenašli, ale určité korelace mezi spokojeností a výškou dýšek jsme vypozorovali.

Jak je to s placením a dýšky v kavárnách?

Skoro 13 % všech dotazovaných přiznalo, že v kavárnách spropitné obsluze spíše nenechává nebo nikdy nenechává. Zbylých 87 % tedy spropitné obsluze přidává. Ale za jakých podmínek?

Koláčový graf znázorňuje procenta lidí, kteří spropitné nedávají (13 %).

Více jak 85 % dotazovaných uvedlo, že v kavárnách běžně platí kartou. Samozřejmě je zde podmínkou, že to jejich oblíbený podnik umožňuje, i když v posledních letech se s fenoménem placení výhradně v hotovosti setkáváme poměrně zřídka.

Druhou věcí však je, zda podnik neumožňuje přijímání samotných dýšek kartou, což bývá občas stále problém. Jak se v takové situaci zachováte? Hledáte hotovost? Nebo dýško v takovém případě prostě nedáte? Více jak 55 % zákazníků prý v takovém případě drobné, které použijí jako dýško v hotovosti, hledají. Menší polovina přiznala, že v takových případech hotovost nehledá, mnohdy i z důvodu, že u sebe hotovost prostě nenosí. Podniky, které neumožňují svým zaměstnancům přijmout spropitné kartou, tak mohou být v tomto případě bity.

Koláčový graf znázorňují poměr 45:55 lidí co nedávají a dávají spropitné v hotovosti.

Co o výši darovaného spropitného rozhoduje?

Roli ve výši darovaného spropitného hraje hned několik faktorů. Hlavní kritérium však vyšlo poměrně jasně najevo.

V dotazníku bylo možné odpovědět více možností. U 70 % všech dotazovaných je klíčovým faktorem při dávání spropitného jejich spokojenost s objednávkou. 43 % souhlasí s výrokem, že dýško nechává, protože si jej obsluha zaslouží. Významnou roli hraje také zaokrouhlování na „pěkná kulatá“ čísla. 23 % také dodalo, že záleží na tom, zda jde spropitné obsluze, nebo majiteli podniku. To však bez přímé otázky na obsluhu jako běžný zákazník podniku velmi těžko vyhodnotíme. A v neposlední řadě hraje určitou roli také to, zda zákazníci mají na směně svého známého či známou.

O jaké částce se vlastně bavíme?

Abychom si dokázali představit nějaká konkrétní data, navrhli jsme celkem čtyři modelové situace, které by se v kavárnách mohly odehrát. Ve všech situacích jsme vycházeli z toho, že jsou dotazovaní návštěvníci výběrové kavárny, kde byli se svojí objednávkou spokojeni.

První ze situací popisuje objednávku cappuccina za 80 Kč, přičemž s obsluhou jste jako zákazníci byli spokojeni. Jak se v tomto případě dotazovaní zachovali? Největší shodu v zastoupení měly následující dvě možnosti: 60 % by obsluze jako dýško nechalo 10 Kč a 26 % by částku dorovnalo do 100.

V druhé situaci už byla objednávka za rovných 100 Kč. Poměrově stejné dýško jako v předešlé situaci by dalo 60 % dotazovaných. Nižší spropitné než v předešlém případě by však dalo 11 % zákazníků. V této situaci hrálo velkou roli i „zaokrouhlenost“ částky. V případě placení rovné stokoruny již dýško nedává více jak 25 %. Hrají tedy roli baťovské ceny?

Koláčový graf

Právě na zaokrouhlení jsme se ptali v jedné z dalších otázek, kde zhruba třetina odpovědí ukazuje, že výši dýška volí tak, aby částku zaokrouhlila.

Chytré spropitné

Minimálně já osobně se shoduji s tvrzením: „Spokojený zákazník = vyšší spropitné“. Také z vlastní zkušenosti potvrzuji že se v kavárnách častěji platí kartou a mnohdy s sebou zákazníci hotovost ani nenosí. Ostatně i tohle hlásají slogany prodávající chytré platební terminály.

Co si pod takovým chytrým terminálem vlastně představit? Jde o platební terminál, který se při placení kartou automaticky zeptá na výši spropitného, které chcete udělit. K zadané částce za útratu tak můžete jediným kliknutím přidat odměnu pro obsluhu v řádech 5–20 %. Možná si říkáte: „Paráda, konec složitého počítání a zaokrouhlování!“. Někteří však tento krok mohou chápat jako určitý nátlak. Jak by tomu pravděpodobně bylo nám ukázala další modelová situace.

Platební terminál s předvolenými hodnotami spropitného.
Platební terminál s předvolenou výší spropitného může vypadat následovně.

Při placení objednávky ve výši 100 Kč kartou se vás terminál automaticky zeptal na výši předvoleného dýška v procentech. Vybírat můžete z 5, 10 a 15 % případně můžete zadat jinou částku. Poslední variantou je „Bez spropitného“, toto tlačítko je však na terminálu ze všech nejmenší. Z průzkumu vyšlo, že 55 % dotazovaných by zvolilo jako dýško 10 % (tedy 100 Kč za objednávku + 10 Kč jako spropitné). Menší částku, tedy 5 Kč, by nechalo 19 % dotazovaných. Nejvyšší možnost v částce 15 Kč by jako ideální odměnu zvolilo 10 % respondentů.

Pokud se vrátíme zpět k druhé situaci, dojdeme k závěru, že procentuálně odpovědi poměrně odpovídají. Je zde však jeden zajímavý výsledek! U druhé situace se pro neudělení dýška rozhodlo více jak 25 % dotazovaných (především z důvodu zaokrouhlení částky). U chytrého spropitného by dýško neudělilo pouze 12 % zákazníků.

Důležité je v tomto případě také chápat motivaci zákazníků k tomuto kroku. Co stálo za rozhodnutím zákazníků zvolit právě jednu z předvolených variant? V případě této otázky s více možnými odpověďmi by 41 % dýško udělilo tak jako tak. Určité promyšlení a volbu na základě zážitku z kavárny přiznalo 36 % dotazovaných. Naopak jistou zbrklost a kliknutí „na to první, co vidím“, označilo 7 %. Pocit trapnosti před obsluhou z toho, že by náhodou zákazník nedal dýško žádné, by pociťovalo 20 % lidí. Motivaci nedat žádné dýško v případě předvolených tlačítek zadalo hned 16 %.

„…někam mě to tlačí a není to příjemné…“

Dávali jsme také velký prostor pro odpovědi z kategorií „jiné“. Zde je pár zajímavých postřehů týkajících se udělování předvolených tlačítek spropitného:

„Většinou nějaké dýško dávám, ale v situacích, kdy jsem ho dát neplánovala, mně předvolená možnost rozhodí a je mi trapné před obsluhou nedat dýško.“

„Už mě to někam tlačí a není to příjemné, ale dala bych 10 %.“

„Obecně terminály s žádostí o dýško ráda nemám. Nedat dýško mi nepřijde trapné, ale vnímám to v této situaci více jako nátlak.“

Všechny odpovědi však nebyly proti této možnosti: „Protože bych se při nějaké divné částce zdržovala počítáním (můj mozek to tak prostě dělá), to raději rovnou zadám, kolik chci jako dýško dát.“

Tyto konečné věty vlastně shrnují i to, jak se o tomto typu terminálu bavíme i u nás doma. Zatímco já stojím na straně určitého pocitu nátlaku a vlastně i dodání motivace dávat v tomto případě tu nejnižší možnou hodnotu (což při běžném placení nedělám), manžel je naopak za úlevu od počítání rád. Otázka na závěr tedy zůstává následovná. Dokáže zážitek z vaší kavárny přebít i případné rozčarování ze závěrečného placení?

Zajímavým faktorem jsou také demografické údaje, jako je velikost města, kam dotazovaní chodí běžně do kaváren. I to může s výškou spropitného souviset. Zhruba 15 % všech dotazovaných chodí nejčastěji do kaváren v menších městech (do 20 tis. obyvatel), stejné zastoupení pak měla i středně velká (do 50 tis. obyvatel) a větší města (do 100 tis. obyvatel). Polovina všech dotazovaných nejčastěji navštěvuje kavárny ve městech nad 100 tisíc obyvatel.

Chceme dát hlas také obsluze

U spropitného bychom rádi ještě nějakou chvíli zůstali. Zákazníci svoji motivaci vyjádřili poměrně jasně. Zajímá nás však také reakce baristů, číšníků a dalších kavárenských profesí. Jsou podle vás zákazníci s rozdáváním dýšek doopravdy tak štědří, nebo stále najdeme prostor, kde se můžeme zlepšit?

Jste zaměstnaní v kavárně nebo jste v ní někdy v minulosti pracovali? V tom případě vás chceme poprosit o vyplnění krátkého dotazníku, který nám pomůže s pokračováním tohoto článku.

Sdílejte

To nejlepší ze světa kávy jednou za měsíc do mailu? Přihlaste se k odběru!

This field is for validation purposes and should be left unchanged.