Deset let. Dlouhá doba, během které se může zrodit a rozvinout něco výjimečného. V případě Jizby Luhačovice, kavárny s osobitým kouzlem, je tím výjimečným nejen místo, kam se lidé rádi vracejí na šálek výběrové kávy, ale i příběh, který se kolem ní utkal. Příběh o lásce ke kávě i řemesle.
Od keramiky ke kávě
Jizba Luhačovice je místo, které spojilo vášeň pro kávu s uměním keramiky i s prvky folkloru. Lukáš Kaňovský vzpomíná: „Původně jsme chtěli takový malý obchůdek s keramikou, kde se člověk zastaví, kde může posedět u kávy, u sklenky vína a potěšit se pohledem na keramiku, koupit si něco s sebou.“
„Bavil mě takový ten až řemeslný přístup přípravy kávy, který jsem znal z městských kaváren,“ povídá, jak kávu postupně objevoval. Začalo to kolem roku 2010 v Brně, kde nasával atmosféru různých kaváren, sám se objevil také jako DJ na prvních akcích našeho festivalu Týden kávy.
Výběrová káva měla v celém konceptu své pevné místo už od začátku a měli ho koupený ještě v době rekonstrukce prostor. „Návštěvy po kavárnách mě docela nadchly, až mě to vlastně dost pohltilo,“ směje se Lukáš. „Čím víc jsem toho poznával, chuťově, příběhově, tím víc jsem tomu propadal a pražení byl takový další logický krok. Chtěli jsme tomu víc porozumět. Začínali jsme na malé půlkilové pražičce a bylo to velice zábavné ladit a ochutnávat, přemýšlet nad tím.“


Od půlkilové pražičky k etablované značce pražírny
Jizba měla od svého počátku v nabídce kávy výběrové a vždy vysoce hodnocené. Čím to bylo? Není snažší učit se pražit kávu na levnějších kávách? „Od začátku nás bavila výběrová káva, ta široká paleta chutí, tu člověk najde u těch nejlépe hodnocených,“ vysvětluje Lukáš svou cestu.
Pražírna rostla, už dávno nedodává kávu jen do Jizby a do Fčilu (druhý provoz v Uherském Hradišti), ale také do jiných provozů, nemálo kávy pak putuje do domácností i firem. „Naše káva byla najednou po celé republice a přitom jsme byli pořád vnímáni jako jedno dohromady, Jizba – kavárna i pražírna, a to mi přišlo trochu limitující. Měl jsem pocit, že můžeme dát pražírně vlastní prostor, název, identitu. Cítil jsem, že by nám to mohlo dát možnost komunikovat trochu jinak, svobodněji,” popisuje Lukáš zrod myšlenky na nový brand. A tak se také stalo.
Z Jizby Luhačovice se postupně zrodila pražírna Oh My Bean, pražírna s vlastním názvem, identitou a vizuálním stylem, který jsme ladili s talentovaným designérským duem Slow&Rat. Název Oh My Bean vyjadřuje radost a překvapení, které provází objevování skvělé kávy. „Název má vystihovat takový ten pocit, když si otevřeš balíček nové kávy a řekneš si: Aaaa, jo, to je ono, to je ta super káva,“ říká Lukáš. Jednoduše božské. Taky znáte ten pocit?
Co bude dál?
Kromě hledání a pražení výjimečných zrn se zaměřuje Oh My Bean na komunikaci se zákazníky a sdílení příběhů, které se za každým balíčkem kávy skrývají.
„Když jsem se dívala k vám na web, zaujal mě také váš blog. Chystáte se ho nějak rozvíjet a považuješ šíření kávové osvěty stále za důležité?” ptám se. „S novým názvem jsme začali víc přemýšlet nad tím, co značka vlastně říká, jak působí a co lidem může přinést navíc, takže ano, chceme i víc sdílet příběhy, které za jednotlivými kávami jsou,“ vysvětluje Lukáš Kaňovský.


Výběrová káva pro každého
Oh My Bean si klade za cíl zpřístupnit výběrovou kávu širšímu publiku. Nové rozdělení káv do kategorií podle chuťových charakterů (choco, sweet, fruity, floral) má usnadnit orientaci a výběr. „Celkově chceme tu kávu trošičku víc lidem přiblížit, trošku lépe o ní komunikovat. To je ten cíl. Naši nabídku jsme i kvůli tomu rozdělili do 4 skupin, je to i barevně členěné, i touto cestou, ale i formou blogu se snažíme ulehčit lidem volbu,” popisuje Lukáš.
Kromě toho se Oh My Bean chystá věnovat také tvorbě výběrových blendů, které nabídnou vyváženou chuť a stálost. „Do toho jsme šli proto, aby i ti, kteří nechtějí řešit stále měnící se mikroloty a sklizně, našli vždy to svoje,“ dodává. A není míchání výběrových káv tak trochu hřích? Vůbec ne! „Vnímám to tak, že je to možnost, jak složit dvě nebo tři ne úplně komplexní kávy do jedné komplexní. Když máme nějakou kávu, která má jemnou ovocnost bez těla a naopak mám něco s tělem, může to dohromady skvěle fungovat.”
A kavárna Jizba Luhačovice?
Ta i nadále zůstává místem, kde se snoubí káva s keramikou a kde se lidé mohou na chvíli zastavit a vychutnat si jedinečnou atmosféru. I když se nabídka kavárny vyvíjí, základní hodnoty zůstávají: kvalita, originalita a poctivost. Káva spojuje. A v Jizbě Luhačovice a Oh My Bean to platí dvojnásob. Spojuje lidi, chutě, vůně i příběhy. Je to vášeň, která se šíří s každým šálkem a která vytváří prostor pro setkávání a sdílení. A to je to, co je na kávě tak výjimečné. Káva má zvláštní moc spojovat lidi. V Jizbě se u šálku výběrové kávy potkávají místní štamgasti, lázeňští hosté i turisté. Vytváří se tu komunita, která oceňuje nejen kvalitní kávu, ale i atmosféru a lidi, kteří ji tvoří.
Tak jakou kávu si na www.ohmybean.coffee koupíte?

Zdroj fotografií: archiv Lukáše Kaňovského