Stejně tak, jako existují kavárny a kavárny, jsou mezi námi i různé lokality, které mohou být pro podnikání s kávou výhodné či nevýhodné. Ať už na malém či velkém městě, některá místa šíří svůj věhlas třeba i mimo kraj, ve kterém se nachází. Stejně je tomu i v případě Kutné Hory a kavárny Turistka, která se do našeho hledáčku potenciálních návštěv dostala již dávno. S majiteli kavárny, Jirkou a Monikou, jsme probrali to, proč rádi propojují turisty s místními obyvateli, ale také to, jak je vnímaná výběrová káva na menším městě.
Kutná Hora navíc v posledních měsících zaznamenala velký zájem ve světě počítačových her. Druhý díl hry Kingdom Come: Deliverence nabízí středověký zážitek z města, a tak láká k návštěvě – třeba právě i té kávové. Projeví se i tento fakt v místní spotřebě?
Kavárna Turistka a její věhlas
Samozřejmě nás zajímalo, jak se vlastně Monika a Jirka ke kávě dostali. „Kávu mám spojenou s cestováním. Dříve jsem pracovala jako letuška. Hodně jsme lítali v noci a káva byla často jediná záchrana jak zůstat vzhůru. Tak jsem začala pít kávu. Žili jsme tehdy s Jirkou každý v jiné zemi a když jsme se potkali někde v nějaké destinaci, tak pro nás kavárny byly místem, kde jsme se mohli na chvíli zastavit a vstřebávat atmosféru místa a zážitky, které jsme zažili.“
Jak Monika prozradila, již tehdy, v Dubaji poprvé navštívili kávový kurz. „První kurz jsme si střihli pod vedením Jamieho Elfmana z Austrálie, který v Dubaji působil například ve vyhlášené kavárně The Sum of Us. Seděli jsme tam na snídani a na stole byl letáček s kávovými kurzy, tak jsme se rovnou přihlásili. Nejvíc pyšní jsme byli, když jsme od Jamieho dostali tip na kávový kurz, který by sám rád navštívil. Byl to totiž kurz Petry Veselé, kam jsme se vydali po mém návratu do Česka. Během kariéry letušky jsem v destinacích po světě vyhledávala inspiraci v kavárnách a v Česku jsme cestovali podle gastromapy a představovali jsme si, jaké to asi je z té druhé strany, ale žádné gastro zkušenosti jsme neměli.“

Kdy jste otevírali Turistku? „Teď to jsou 3 roky zpět. Nestihli jsme ani letos uspořádat narozeninovou oslavu, ale vlastně jsme to oslavili otevřením našeho nového podniku, Skleníku.“
Vraťme se zpět do roku 2022, jak přijalo menší město Kutná Hora kavárnu s výběrovou kávou? „Měli jsme to o dost jednodušší v tom, že jsme zde nebyli první. S výběrovou kávou ve městě začalo Kafírnictví a myslím si, že oni udělali právě tu největší práci a podstatnou část místních už na rozdíly v kávě naučili. Byli jsme mile překvapeni, chtěli jsme vytvořit takovou přívětivou atmosféru pro zákazníka a na začátku to oslovilo velké množství lidí.“
Jméno kavárny Turistka, mě přivedlo k zamyšlení, zda jde o místo, které je určeno spíše turistům. „Nám se líbila myšlenka cestování a poznávání. To totiž najdeme i u samotné kávy. Je to taková cesta z farmy do hrnečku. Chtěli jsme to propojit a servírovat myšlenku, že má výběrová káva určitou cestu za sebou, a prezentovat to zákazníkům tak, aby si to mohli vychutnat a ocenit. Hlavní přání bylo propojit roh Barborské ulice v místo, kde se budou potkávat místní s turisty. Barborská je často vnímaná jako nejvíce turistická ulice v Kutné Hoře, ale my vidíme podniky vedené rodilými kutnohoráky, žádné turistické pasti, jako v jiných městech a myslím si, že v tom je opravdové kouzlo Kutné Hory. Moc si vážíme všech místních, co nás navštěvují a pomáhají tak udržet autentičnost tohoto místa. Turistka tedy vzešla ze spojení kávy, cestování, životních zkušeností, lásky ke Kutné Hoře a zájmu se vzdělávat a sdílet si informace z Kutné Hory i ze světa, protože život je jedna velká cesta.“

„Netušili jsme, že to bude až tak osobní…“
Pokud bychom z naší návštěvy měli něco vyzdvihnout, byla by to jistě atmosféra místa. Kavárna plná úsměvů a doopravdy výjimečné pohostinnosti. Velkým plusem je také bohatá nabídka vlastních produktů, od chleba, přes dezerty až k nitro kombuči.
„Doteď je naše hlavní zpětná vazba od zákazníků na chování personálu. Což nás nejvíc motivuje. Je náročné to udržet, ale hrozně hezky se to potom vrací. Dává nám to hlavní drive a možná jsme to v České republice ani nečekali, že to lidi dokážou tak ocenit. Nesetkali jsme se se slovy chvály pouze od zákazníků, ale i od majitelů okolních podniků, kteří nám na začátku s podnikáním dokonce radili, což pro nás bylo také moc milé, jak k nám třeba i konkurenční podniky přistoupily.“

Náš tým je pro nás takovou rodinou a neumíme si to bez nich představit. A je pro nás důležité, aby si to všechno užívali jak hosté, tak i naši zaměstnanci.
Co vám podnikání dalo? „Dalo nám to hrozně moc příběhů. Jeden z pro mě nejsilnějších momentů je příběh naší zákaznice, která nám psala o recept na náš mrkvový dort. Od mé tety z Děčína jsem se potom dozvěděla, že sedí u stolu se svojí klientkou a jí náš mrkvový dort. Paní jí ho upekla s tím, že je to dort z její nejoblíbenější kavárny. Vůbec by mě nenapadlo, že se to může dostat až takhle daleko, ale vznikají tak spojení s celou republikou. A nakonec z toho bude svatba v Kutné Hoře se svatebním mrkváčem. Představovali jsme si to tehdy úplně jinak. Netušili jsme, že toto podnikání bude až tak osobní, ale je to hrozně hezký a dělá nám to radost.“
Nový podnik Skleník: „Hned ve dveřích jsem věděla, že bude problém.“
Koncem jara v Kutné Hoře otevřeli Monika a Jirka další podnik. Jejich druhá kavárna se jmenuje Skleník a sídlí v nádherném parku GASK s výhledem na dominanty Kutné Hory.
Co předcházelo otevření vašeho druhého podniku? „Úplně v prvopočátku tomu předcházelo uvědomění, že další podnik v Kutné Hoře určitě neplánujeme (smích). Největší zlom nastal, když jsme do tohoto prostoru vstoupili. Architekti místo zpracovali tak, aby sem zapadlo, vše bylo vychytané do detailu, celkově mi ten styl připomíná japonský minimalismus. Hned ve dveřích jsem věděla, že bude problém (smích).“ Vlastně se ani nedivíme. Prostor bistra Skleník na nás také ihned zapůsobil a chápeme, proč ho někdo ve svém portfoliu potřebuje.

Ať Turistka nebo Skleník na vás pravděpodobně dýchnou trochu jinou atmosférou. Může za to nejen tolik odlišné, ale přesto krásné, prostředí, ale také rozdílná nabídka. „Nechtěli jsme podniky dvojit, ale představit zase trochu něco jiného. Turistka je především snídaňová kavárna. Trochu bojujeme proti očekávání dnešní doby, všichni chtějí všechno hned, ideálně se za 5 minut nasnídat, ale zároveň očekávají i ten krásný servis.“
Myslím si, že by se mělo všechno trochu zpomalit, a to chceme i odprezentovat – pomalejší část gastronomie.
„Ve Skleníku jsme se rozhodli pro určité sdílení, kdy se něco dá na stůl a všichni mohou ochutnávat. Zvolili jsme tapas. Je to jednoduché, zákazníci si to mohou klidně vzít přímo do parku a my plánujeme půjčovat deky s piknikovým košíkem, aby si vychutnali tu atmosféru tohoto krásného místa.“

Bistro Skleník nabízí celodenní provoz a prostor například pro jógu, kterou zde občas pořádají a do budoucna plánují. Navíc místo doslova křičí o prodlouženou večerní otevírací dobu. Přece jen tapas a sklenička vína nezní vůbec špatně.
Odvíjí se od rozdílných podniků i to, jak marketingově cílíte na své zákazníky? „My popravdě moc necílíme (smích). Snažíme se k tomu přistupovat tak, aby se naši zákazníci cítili, jako kdyby se přišli najíst k nám do obývacího pokoje. I my se tak chceme cítit, když někam jdeme. Chceme být vítaní, abychom se cítili dobře. V jednotlivých konceptech se taky snažíme nabídnout jiné věci, např. v parku nabízíme větší prostor pro děti, kde jsou bezpečně daleko od silnic. I ty prostory jsou úplně jiné a při hezkém počasí je ve Skleníku větší kapacita. Nesnažíme se ani zavděčit všem. Přijdou nám sympatičtí zákazníci, kteří si jsou ochotni za jídlem zajet, kteří se zajímají o to, co chtějí jíst. Ten náš přístup sám láká ty správný lidi.“
I samotnou kávu najdete v jednotlivých podnicích rozdílnou. „V Turistce úzce spolupracujeme s Beansmith’s, ve Skleníku zase s Kmenem, ale rádi zkoušíme i další pražírny.“
Kutná Hora: oblíbená destinace hráčů počítačových her
Město zaznamenalo celosvětový úspěch nejen díky svým krásám, ale v poslední době také díky počítačové hře Kingdom Come: Deliverence 2 (KCD). Část hry se totiž odehrává přímo v Kutné Hoře kolem roku 1400. Během prvního dne se po celém světě prodalo na milion kopií a z tohoto propojení bude pravděpodobně těžit i turistický ruch. Vznikl například nový portál Kingdom Come: Deliverence Live, který turistům nabízí zážitkové středověké hostiny nebo únikové hry. Spuštění programu by mělo odstartovat ještě před začátkem letních prázdnin.
Zajímalo nás, zda se na potencionální nápor turistů v kavárnách nějak připravují.
Jak předvídáte letní sezónu? „Rok od roku nárůst turistů vidíme. Ale určitý přínos (v souvislosti s hrou) asi vnímáme. Lidé se na Kutnou Horu zase mohou podívat z trochu jiného úhlu pohledu. Kutná Hora ale vzkvétá v mnoha oblastech, které lákají stále více návštěvníků. Jednou z oblastí je kultura, například Megakoncert kutnohorských Rybiček 48, kdy najednou vidíte plnou zahrádku lidí v merchi skupiny před koncertem, jak si vychutnávají snídani před akcí. A tohle se tu hodně rozvinulo, skoro každý víkend se tu něco děje.“
Kutná Hora je aktuálně na tolika úrovních zajímavá a vlastně i originální – je hodně lokální, podnikají tu místní a je zatím očištěna od řetězců typu McDonalds a Starbucks, to je v dnešní době tak unikátní, že i to je samo o sobě lákadlo. A samozřejmě se to tu každoročně zvelebuje. Vše je tu čisté, máme opravené parky, např. park pod Vlašským Dvorem. V Sedlci díky místní farnosti vzkvétá Zámecké ulice, která propojuje Katedrálu Nanebevzetí Panny Marie se slavnou kostnicí.“
Zajímala nás také místní gastronomie a její proměna v čase. „I z gastronomického hlediska je Kutná Hora mnohem více zajímavá. Dřív zde byla pouze tradiční staročeská restaurace nebo pizza. Teď už tu člověk najde vietnamskou kuchyni, indickou restauraci atd. Dokonce máme i svou kutnohorskou čokoládovnu Lidku. Navíc si stále myslím, že je to skvělé místo pro život. O Kutné Hoře jsem již před 5 lety četla v dubajském Forbesu, že zažije takovýto peak. Město je v ideální vzdálenosti od Prahy, což má obrovský vliv i na to, jak se tu zlepšují služby.“

Nápor turistů však znamená i možné regulace do budoucna. Jedním z příkladů je kostnice v Sedlci. „Místní farnost se k tomu snaží přistupovat tak, aby si i turisté uvědomili, že jsou na pietním místě. V minulosti, se stávalo, že si průvodci na hroby stoupali a mluvili ke svým skupinkám před Kostnicí. Během rekonstrukce kostnice se přemístil nákup vstupenek tak, aby se lidé neshromažďovali na aktivním hřbitově. Nákup vstupenek je teď v informačním centru o pár metrů vedle, u kterého teď vznikl i další mini podnik s výběrovkou – Coffin and Coffee. Je tu mnoho faktorů, v nichž se Kutná Hora dostává do popředí a já jen doufám, že si udrží toto popředí a nepřeklene do problémů overturismu.“
Kutná Hora má tedy skutečně co nabídnout. Je skvělým místem plným památek, gastronomie a výborné kávy. Můžete sem vyrazit na jednodenní výlet, ale také na vícedenní dobrodružství. V každém případě byste neměli zapomenout na pořádnou snídani v Turistce a odpolední osvěžení v parku v bistru Skleník. My moc děkujeme Monice a Jirkovi za jejich čas a věříme, že se opět brzy vidíme!
Zdroj náhledové fotografie: Ondřej Soukup