Naming kaváren aneb jak se bude jmenovat? 

Vymyslet název kavárny se může zdát jako detail, ale opak je pravdou. Správný název kavárny totiž tvoří základ její identity, ovlivňuje první dojem zákazníků a může být klíčovým prvkem úspěchu. V článku se podíváme na různé přístupy k tomu, jak kavárníci pojmenovávají své podniky – od názvů odkazujících na kávu, lokalitu nebo zakladatele, až po poetické a záhadné názvy, které podněcují zvědavost. Hledáte inspiraci, jak pojmenovat kavárnu? Tady ji určitě najdete.
Náhledovka

Založíte si živnostenské oprávnění. Nebo snad s. r. o.? Zajistíte finance. Seženete prostory. Koupíte kávovar a mlýnek. Vytvoříte koncept. Teď už jen vymyslet to nejbanálnější. Nebo spíš naopak nejdůležitější? Název kavárny se s vámi poveze od naprostých počátků plných nejistoty až do konce – buď toho vašeho, nebo do konce kavárny. (Pokud tedy roky zavedenou značku neplánujete v průběhu jejího života z nějakého důvodu přejmenovat, jak se tomu stalo na více místech. V těchto řádcích se zamyslíme nad tím, jak kavárníci pojmenovávají své kavárny.

Navrhl jsem tak několik skupin názvů podle způsobu, jak asi mohly vzniknout, nebo podle toho, co vyjadřují. Podotýkám, že jde o mé subjektivní vnímání na základě pozorování a profesionálního kavárenského povalečství. Ke každé z tříd jsem se snažil uvést krátkou definici, abyste věděli, co si pod daným označením vlastně představuji.

Poněkud prvoplánové názvy

Předtím, než se někdo z majitelů uvedených podniků naštve, uvádím, že prvoplánovost názvu nemusí být nutně minusem či překážkou. Naopak se mi potvrdilo, že jsou takové názvy často nejlépe zapamatovatelné, a tudíž ve finále zákaznicky atraktivní a efektivní. Většina těchto brandů navíc vznikla v době, kdy u nás kavárenský boom teprve nastával, takže ve své době byly docela originální. Co jsou podle mě prvoplánové názvy? Všechny takové, které odkazují ke kávě, kávovým zrnkům a kavárnám (a v jednom z případů obecně k ekonomické činnosti). Jde zároveň o nejčastější metodu pojmenování pražíren, kterou jsem u nás v Česku vysledoval. 

Některé názvy kaváren by mohly spadat do více kategorií. Takové jsem umístil právě do té skupiny, kde je podle mého názoru motivace silnější. 

Zdroj: Můj šálek kávy

Geograficky motivované názvy

To jsou ty kavárny, které do svého názvu promítly název oblasti podnikání, případně jiný jev spojený s jejich nejbližším okolím. Nejčastěji jsou takové názvy motivovány čtvrtí či větší oblastí svého působiště, případně ulicí, na níž se nachází:

Spíše méně často pak poukazují na neživé objekty ve své blízkosti:

naming
Zdroj: Tripadvisor

Konceptuálně motivované názvy

Názvy, které motivuje koncept podniku, jsou za nás velice originální. Často odkazují na svůj interiér, jindy ale na úplně jiné aspekty svého fungování:

  • Industra.Coffee – industriální interiér;
  • Podobrazy – výstava obrazů v interiéru kavárny;
  • Večerka – celý koncept odkazuje na typicky vietnamské večerky;
  • Pelíšek – kavárna plná roztomilých kočiček z útulku;
  • Buchta – ať už si vyberete B nebo C, vždy tu najdete každodenní nabídku českých buchet;
  • Sorry – pečeme jinak – velice originální nabídka dortů, se kterými se běžně v kavárnách nesetkáte.
Zdroj: facebook Buchta B

Antroponyma a odkazy na ně

Antroponyma jsou vlastní jména osobní, tedy taková pojmenování, která označují např. konkrétní osoby. Často jsou kavárny nazvány podle svých zakladatelů jako např.:

  • Zemanova kavárna – podle svého majitele Josefa Zemana;
  • Dabov Specialty Coffee – jméno kavárny v centru Prahy i samotné stejnojmenné pražírny je motivováno Jordanem Dabovem, zakladatelem, který žil nějakou dobu i v Česku;
  • Café Placzek – odkaz na významnou brněnskou židovskou rodinu;
  • The Roses – ačkoli to není hned jasné, název odkazuje na zakládající bratry Růžičkovy.
Zdroj: The Roses

Nápadité a tajuplné názvy

Poslední dvě kategorie, které jsem identifikoval, jsem se rozhodl nakonec spojit v jednu. Jde o názvy kaváren, jejichž význam buď není vůbec odvoditelný, nebo popouští uzdu fantazii naplno. Sem jsme zařadili:

  • Punkt. – německy „tečka“ – ovšem za čím? Snad sladká tečka za kafíčkem;
  • Monogram – zde je zjevné, že jde o těsné sepjetí espresso baru s jeho majitelem;
  • Kavárna co hledá jméno – aneb nenapadá vás, jak tu kavárnu pojmenovat? Tak ji nepojmenovávejte! 
  • V Melounovém cukru – poetické, ale jakou to má souvislost s touto kavárnou?
  • Lajka žije – ostravská novinka, která se inspirovala zesnulým psím astronautem a všem nám dodává naději (v podobě dobrého kafe a sekáče!) – a velmi pravděpodobně jde o zdůraznění, že vintage kousky nejsou nutně mrtvé, ale dají se nadále využívat!
Zdroj: Lajka žije

Máte nějaké vlastní nápady, proč jsou kavárny v poslední kategorii pojmenovány právě tak, jak jsou pojmenovány? Souhlasíte s námi? Určitě nám dejte vědět na instagramu
A nejtěžší otázka na závěr: jak byste pojmenovali svoji kavárnu vy?

Zdroj náhledové fotografie: Art Of Style

Sdílejte

To nejlepší ze světa kávy jednou za měsíc do mailu? Přihlaste se k odběru!

This field is for validation purposes and should be left unchanged.