Založíte si živnostenské oprávnění. Nebo snad s. r. o.? Zajistíte finance. Seženete prostory. Koupíte kávovar a mlýnek. Vytvoříte koncept. Teď už jen vymyslet to nejbanálnější. Nebo spíš naopak nejdůležitější? Název kavárny se s vámi poveze od naprostých počátků plných nejistoty až do konce – buď toho vašeho, nebo do konce kavárny. (Pokud tedy roky zavedenou značku neplánujete v průběhu jejího života z nějakého důvodu přejmenovat, jak se tomu stalo na více místech. V těchto řádcích se zamyslíme nad tím, jak kavárníci pojmenovávají své kavárny.
Navrhl jsem tak několik skupin názvů podle způsobu, jak asi mohly vzniknout, nebo podle toho, co vyjadřují. Podotýkám, že jde o mé subjektivní vnímání na základě pozorování a profesionálního kavárenského povalečství. Ke každé z tříd jsem se snažil uvést krátkou definici, abyste věděli, co si pod daným označením vlastně představuji.
Poněkud prvoplánové názvy
Předtím, než se někdo z majitelů uvedených podniků naštve, uvádím, že prvoplánovost názvu nemusí být nutně minusem či překážkou. Naopak se mi potvrdilo, že jsou takové názvy často nejlépe zapamatovatelné, a tudíž ve finále zákaznicky atraktivní a efektivní. Většina těchto brandů navíc vznikla v době, kdy u nás kavárenský boom teprve nastával, takže ve své době byly docela originální. Co jsou podle mě prvoplánové názvy? Všechny takové, které odkazují ke kávě, kávovým zrnkům a kavárnám (a v jednom z případů obecně k ekonomické činnosti). Jde zároveň o nejčastější metodu pojmenování pražíren, kterou jsem u nás v Česku vysledoval.
Některé názvy kaváren by mohly spadat do více kategorií. Takové jsem umístil právě do té skupiny, kde je podle mého názoru motivace silnější.
- Kafec (napříč ČR);
- Krátký kafe (Brno);
- Můj šálek kávy (Praha);
- Typika coffee (Brno);
- poněkud nápaditější je Poppy Beans;
- no a samozřejmě nemůžeme opomenout všudypřítomné stánky Kofi Kofi.

Geograficky motivované názvy
To jsou ty kavárny, které do svého názvu promítly název oblasti podnikání, případně jiný jev spojený s jejich nejbližším okolím. Nejčastěji jsou takové názvy motivovány čtvrtí či větší oblastí svého působiště, případně ulicí, na níž se nachází:
- Rebelbean Pole – podle Černých Polí, kde se nachází;
- Periferie Cafe – okrajová MČ Brno-Kohoutovice;
- Café Letka – kavárna na Letné;
- Vnitroblock – vychází z fyzického umístění – mezi bloky domů;
- Pikola – většina jejich kaváren je maličká, už máme potvrzeno, že se nejedná zdůraznění výšky pana majitele
- Kafe Skácel – ulice Skácelova;
- Milady Kaffee – ulice Milady Horákové.
Spíše méně často pak poukazují na neživé objekty ve své blízkosti:
- Rotatoria – kruhový objezd;
- a Coffee Trail – tramvajové kolejiště.

Konceptuálně motivované názvy
Názvy, které motivuje koncept podniku, jsou za nás velice originální. Často odkazují na svůj interiér, jindy ale na úplně jiné aspekty svého fungování:
- Industra.Coffee – industriální interiér;
- Podobrazy – výstava obrazů v interiéru kavárny;
- Večerka – celý koncept odkazuje na typicky vietnamské večerky;
- Pelíšek – kavárna plná roztomilých kočiček z útulku;
- Buchta – ať už si vyberete B nebo C, vždy tu najdete každodenní nabídku českých buchet;
- Sorry – pečeme jinak – velice originální nabídka dortů, se kterými se běžně v kavárnách nesetkáte.

Antroponyma a odkazy na ně
Antroponyma jsou vlastní jména osobní, tedy taková pojmenování, která označují např. konkrétní osoby. Často jsou kavárny nazvány podle svých zakladatelů jako např.:
- Zemanova kavárna – podle svého majitele Josefa Zemana;
- Dabov Specialty Coffee – jméno kavárny v centru Prahy i samotné stejnojmenné pražírny je motivováno Jordanem Dabovem, zakladatelem, který žil nějakou dobu i v Česku;
- Café Placzek – odkaz na významnou brněnskou židovskou rodinu;
- The Roses – ačkoli to není hned jasné, název odkazuje na zakládající bratry Růžičkovy.

Nápadité a tajuplné názvy
Poslední dvě kategorie, které jsem identifikoval, jsem se rozhodl nakonec spojit v jednu. Jde o názvy kaváren, jejichž význam buď není vůbec odvoditelný, nebo popouští uzdu fantazii naplno. Sem jsme zařadili:
- Punkt. – německy „tečka“ – ovšem za čím? Snad sladká tečka za kafíčkem;
- Monogram – zde je zjevné, že jde o těsné sepjetí espresso baru s jeho majitelem;
- Kavárna co hledá jméno – aneb nenapadá vás, jak tu kavárnu pojmenovat? Tak ji nepojmenovávejte!
- V Melounovém cukru – poetické, ale jakou to má souvislost s touto kavárnou?
- Lajka žije – ostravská novinka, která se inspirovala zesnulým psím astronautem a všem nám dodává naději (v podobě dobrého kafe a sekáče!) – a velmi pravděpodobně jde o zdůraznění, že vintage kousky nejsou nutně mrtvé, ale dají se nadále využívat!

Máte nějaké vlastní nápady, proč jsou kavárny v poslední kategorii pojmenovány právě tak, jak jsou pojmenovány? Souhlasíte s námi? Určitě nám dejte vědět na instagramu.
A nejtěžší otázka na závěr: jak byste pojmenovali svoji kavárnu vy?
Zdroj náhledové fotografie: Art Of Style